Które suplementy diety wybrać?

13.10.2023 Lek. Piotr Rolczyk

Suplementy godne uwagi, które może/powinien stosować dosłownie każdy, bez względu na płeć oraz cel, wg mojej opinii. Podkreślam, że suplementy które omówię są dobrze przebadane pod kątem bezpieczeństwa stosowania oraz przynoszą wymierne korzyści w dłuższej perspektywie ich przyjmowania (kolejność przypadkowa).

Myślę, że w dzisiejszych czasach gdzie zalewani jesteśmy milionem informacji o cudownych produktach, które obiecują nam spektakularne efekty, warto zastanowić się czy jest sens poświęcać swoje pieniądze, zamiast skupić się na PODSTAWACH. Umówmy się, że dodatkowa suplementacja może w porywach dawać nam 5% zwiększonych możliwości - to czemu by tak mocno skupiać się na tym, skoro cała reszta jak dieta i trening stanowią największą część tej układanki (pomijając aspekty naszej genetyki na którą nie mamy już wpływu).

Wybierajcie suplementy sprawdzonych i renomowanych firm znanych na polskim rynku z dobrej jakości - patrząc na ostatnie wydarzenia z zanieczyszczoną kreatyną związkami rtęci tym bardziej trzeba być czujnym. Jeśli macie możliwość wyboru pomiędzy zarejestrowanym lekiem a suplementem diety, wybierajcie ten pierwszy (tyczy się głównie wit D3). Produkt zarejestrowany jako lek jest przebadany zdecydowanie bardziej dokładnie.

 

🔥 Kreatyna - monohydrat
🔥 Witamina D3
🔥 Kwasy omega-3
🔥 Magnez - cytrynian

Dobór innych suplementów to sprawa indywidualna - każdy z nas jest inny i ma inne cele. Powyższe suplementy są PODSTAWĄ, którą mogą stosować wszyscy.

 

Kreatyna

- 2x dziennie po 5g, najlepiej przed i po treningu. Suplement osławiony, pomocny w budowaniu beztłuszczowej masy mięśniowej.

  • ma potencjał antyoksydacyjny (redukuje ilość wolnych rodników, które odpowiadają również za procesy starzenia)
  • wspomaga regenerację potreningową
  • wspomaga funkcjonowanie mózgu, ma pozytywny wpływ na zapobieganie depresji oraz leczenie niektórych chorób neurologicznych.
  • wybierajcie najprostszą formę kreatyny - monohydrat
  • może wpływać na poziom kreatyniny w badaniu krwi oceaniającym funkcję nerek

 

Witamina D3

- dawka standardowa to 4 tys j/d. Większość populacji naszego kraju cierpi na niedobory tej witaminy. Najlepiej zbadać poziom 25-OH-wit d3, oceniając stężenie jej we krwi. Jeśli nie suplementujesz tej witaminy to strzelam w ciemno, że masz jej niedobór. Zalety witaminy D:

  • wspomaga mineralizację kości
  • wspomaga nasz układ odpornościowy w walce z infekcjami
  • może być stosowana w profilaktyce cukrzycy

Kwasy Omega-3

- pozytywnych działań tych kwasów jest mnóstwo. Dla mnie najistotniejsze to:

  • działanie przeciwzapalne
  • poprawiające insulinowrażliwość
  • korzystny wpływ na parametry lipidowe (podwyższają frakcję HDL - ten "dobry" cholesterol)
  • obniżają ciśnienie tętnicze krwi.

 

Magnez

- uczestniczy w syntezie białka

  • odgrywa istotną rolę w ponad 300 reakcjach enzymatycznych
  • bierze udział w większości reakcji hormonalnych oraz metabolizmie energetycznym
  • pomaga w relaksacji naczyń krwionośnych przyczyniając się do obniżenia ciśnienia krwi
  • jeśli masz wybór wybieraj cytrynian magnezu, ma najlepszą biodostępność (czyt. najlepiej się wchłania)

 

Pamiętajcie, suplementy to dodatek do diety oraz aktywności fizycznej, nigdy odwrotnie.

Umów wizytę